Google's plaatjeszoeker is de meest uitgebreide op het Web, met meer dan 425 miljoen plaatjes gendexeerd en beschikbaar voor bekijken. Om de plaatjeszoeker te gebruiken, ga naar de geavanceerde zoekpagina of http://images.google.com en geef een zoekopdracht in het plaatjes zoeken venster, klik dan op de zoekknop. Op de resultatenpagina, klikt u gewoon op de plaatjespostzegel om het grote formaat van het plaatje weer te geven en de pagina waar het plaatje gesitueerd is. (n.b.: om toegang te krijgen moet standaard Engels als taal ingevoerd worden op de voorkeurenpagina.)
De plaatjes gedentificeerd door de Google Plaatjeszoeker kunnen beschermd zijn door copyrights. Alhoewel u de plaatjes kunt lokaliseren en kunt benaderen via onze service, kunnen we u geen rechten geven om ze te gebruiken behalve het bekijken op het web. Anderzijds, als u graag een van de plaatjes wilt gebruiken welke u gevonden hebt via onze service, adviseren we u contact op te nemen met de eigenaar van de site om permissie te vragen voor gebruik.
WAARSCHUWING: De resultaten die u ziet met deze optie, kunnen materiaal bevatten dat alleen geschikt is voor 18+. Google houdt rekening met een aantal factoren om te bepalen of een afbeelding relevant is voor uw zoekopdracht. Omdat deze methodes niet helemaal onfeilbaar zijn, is het mogelijk dat ongepaste afbeeldingen weergegeven worden tussen uw afbeeldingen.
Voor meer informatie over deze optie, lees de image search FAQ.
Als u de ingebouwde rekenmachine van Google wilt gebruiken, typt u de berekening die u wilt uitvoeren, in het zoekvak en drukt u op Enter of klikt u op de knop Google Zoeken. De rekenmachine kan wiskundige problemen oplossen met betrekking tot eenvoudige rekenkunde, meer gecompliceerde wiskunde, meeteenheden en conversies en fysieke constanten.
Deze voorbeelden van zoekopdrachten demonstreren het gebruik en de kracht van deze functie:
- 5+2*2
- hoeveel mijl is 1 kilometer?
- converteer 2 meter naar voet
- 3 minuten in seconden
- hoeveel maanden gaan er in 4 jaar?
voorbeeld: |
Als u onze ingebouwde valutaconverter wilt gebruiken, typt u de conversie die u wilt uitvoeren, in het Google-zoekvak en drukt u op Enter of klikt u op de knop Google Zoeken.
Hier volgen enkele voorbeelden van zoekopdrachten:
voorbeeld: |
Google doorbreekt de taalbarrire met een nieuwe vertaalmogelijkheid. Gebruik makend van vertaaltechnologie, maakt Google het mogelijk Engelstalige sprekers toegang te geven tot niet-Engelstalige websites.
Indien uw zoekopdracht niet-Engelse resultaten bevat, zult u een link zien naar een Engelstalige versie van die pagina.
Als u ook titels en samenvattingen van uw zoekresultaten in het Engels vertaald wilt hebben, schakel dan de vertaaloptie in op de voorkeuren pagina. Met deze optie ingeschakeld zal Google uw zoekresultaten automatisch in het Engels vertalen.
Voor meer informatie over deze optie, leest u de vertaal FAQ.
Google zoekresultaten zoeken nu ook in Adobe Portable Document Format (PDF) bestanden. Alhoewel PDF bestanden niet zo uitgebreid zijn als HTML bestanden, bevatten ze voortreffelijke informatie die nergens anders beschikbaar is.
Om aan te geven dat zoekresultaat een PDF bestand is, [PDF] verschijnt in blauwe letters vr de titel. Dat betekent dat het programma Acrobat Reader zal starten om dat bestand te bekijken. Klik op de titel, rechts van [PDF] om het pdf document te openen. (Als u geen Adobe Acrobat op uw computer heeft, zult u naar een website worden gewezen waar u dit programma gratis kunt downloaden.)
Met PDF bestanden is de gebruikelijke "Cached" link vervangen door "Tekstversie". De tekstversie is een kopie van het PDF document zonder alle opmaakcommando's erin.
Als u er de voorkeur aan geeft bepaalde resultaten zonder PDF links te zien, typt u filetype:pdf in het vak met uw zoekopdracht.
Google maakt een schermafdruk van iedere ontdekte pagina en plaatst die in een cache, voor het geval de originele pagina niet bereikbaar is. Klikt u op die "cache"-link, dan ziet u de webpagina zoals die was tijdens de indexering door Google. Deze cache is bedoeld om een indruk te geven of deze pagina overeenstemt met uw zoekactie.
Als een cached-pagina getoond wordt, wordt bovenaan weergegeven dat het een cached-pagina is en geen actuele versie. Woorden die overeenstemmen met de zoekvraag worden in de cached-pagina gemarkeerd, zodat het eenvoudiger is om te bepalen of deze pagina relevant is voor uw zoekactie.
De "opgeslagen" link zal ontbreken voor sites die niet in de index opgenomen zijn of waarvan de eigenaars ons gevraagd hebben de opgeslagen inhoud te verwijderen.
Als u op de link "Gelijkwaardige Pagina's" klikt, zoekt Google automatisch naar websites die gerelateerd zijn aan de betreffende site.
De link "Gelijkwaardige pagina's" kan op veel manieren gebruikt worden. Als je tevreden bent over de inhoud van een bepaalde site, maar graag meer had geweten, dan kan deze link sites vinden die een gelijkaardige inhoud hebben die je misschien nog niet kent. Als je op zoek bent naar productinformatie, dan kan "Gelijkwaardige Pagina's" informatie van concurrenten voor je vinden, zodat je kunt vergelijken. Als je graag een bepaald onderwerp wilt onderzoeken, kan de link je helpen zeer snel een groot aantal bronnen te vinden, zonder dat je tijd hoeft te verliezen om te bedenken welke sleutelwoorden je naar die sites zouden kunnen leiden.
Google vindt gelijkwaardige pagina's voor vele miljoenen websites. Echter, hoe gespecialiseerder een site is, hoe minder resultaten we voor je kunnen vinden. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat Google geen gerelateerde pagina's kan vinden voor je persoonlijke homepage, als die niet genoeg informatie heeft om te vergelijken met andere pagina's. Ook kan het voorkomen dat als bedrijven meerdere URL's gebruiken voor hun websites (zoals google.com en www.google.com) er minder informatie over de ene URL is, maar meer over de andere. Over het algemeen werkt "Gelijkwaardige pagina's" echter voor het grootste gedeelte van de websites.
Sommige woorden, gevolgd door een dubbele punt, hebben een speciale betekenis voor Google. Een voorbeeld is de operator link:. De zoekopdracht link:<adres> toont alle pagina's die naar dat adres verwijzen. Bijvoorbeeld: link:www.google.com zal alle pagina's tonen die een link hebben naar de beginpagina van Google. Een link:-zoekopdracht laat zich niet combineren met een gewone zoekopdracht.
voorbeeld: |
Sommige woorden, die gevolgd worden door een dubbele punt, hebben een speciale betekenis voor Google. Een voorbeeld hiervan is de 'site:' operator. Om op een specifiek domein of een specifieke website te zoeken, typt u 'site:ditdomein.nl' in het Google-zoekvak.
Om bijvoorbeeld persinformatie op de site van Google te vinden, tikt u in:
voorbeeld: |
De "Ik doe een gok"-knop neemt u automatisch naar de eerste pagina die Google als zoekresultaat geeft. De andere resultaten ziet u niet. Een zoekopdracht op deze manier betekent minder tijd kwijt zijn aan zoeken en meer informatie tot u nemen.
Om bijvoorbeeld de website van de Technische Universiteit Delft te vinden toetst u gewoon "Universiteit Delft" in het zoekvak en klikt u op "Ik doe een gok". Google neemt u meteen naar de officile website van de Technische Universiteit Delft op "www.tudelft.nl".
voorbeeld: |
Doet U een gok?